zobacz również
Komunikacja – cz. 1
Ćwiczenia usprawniające komunikację interpersonalną
Aktywne słuchanie I
Cele: ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych, ćwiczenie umiejętności aktywnego słuchania.
Grupa dzieli się na pary. Przez 5 minut pary rozmawiają na zadany temat (np. opowiadają o swoich zainteresowaniach), przy czym najpierw mówi jedna osoba, a druga jej słucha i zapamiętuje jak najwięcej wiadomości. Potem następuje zamiana ról, W omówieniu ćwiczenia prowadzący zadaje pytania: Skąd wiemy, że ktoś nas słucha? Jakie zachowania o tym świadczą? Kiedy jest nam trudno kogoś słuchać?
Aktywne słuchanie II
Cel: ćwiczenie umiejętności aktywnego słuchania.
Powrót do poprzedniego ćwiczenia. Na podstawie odpowiedzi na pytania z poprzedniego ćwiczenia grupa wspólnie tworzy listę pożądanych i niepożądanych zachowań podczas słuchania, która zostaje wywieszona w widocznym miejscu. Następnie uczniowie dzielą się na pary (inne niż we wcześniejszym ćwiczeniu) i według tej samej zasady rozmawiają na zadany temat, teraz jednak starają się korzystać z listy i stosować pożądane zachowania,
a unikać niepożądanych. W omówieniu ćwiczenia prowadzący zadaje pytania: Czy trudno być dobrym słuchaczem? Jak można poprawić umiejętność słuchania? Jakie to ma znaczenie dla mówiącego?
Plotka
Cele: ćwiczenie umiejętności aktywnego słuchania.
Dwie osoby z grupy zostają w sali, reszta wychodzi. Jedna z tych dwóch osób jest obserwatorem. druga słucha historii opowiedzianej przez osobę prowadzącą i ma za zadanie opowiedzieć jak najdokładniej usłyszaną historię kolejnemu uczniowi. On opowiada następnemu, i tak aż do ostatniej osoby. Ten, kto słucha ostatni, opowiada historię wszystkim uczestnikom. Następnie grupa analizuje, jak zmieniała się treść opowiadania.
Źródło: Psychoedukacja Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna – Katarzyna Hipsz, Praca zbiorowa pod redakcją Ireny Sosin – Forum (Raabe)