zobacz również
Asertywność – cz. 3
Ćwiczenia z asertywności – część trzecia
Portret grupowy
Cele: odreagowanie napięć, rozwijanie wyobraźni, zabawa.
Materiały: kartka papieru dla każdego; przybory do rysowania.
Wszyscy siadają dookoła stołu. Każdy dostaje kartkę i przybory do rysowania. Na kartce, z boku, małymi literami należy napisać swoje imię. Następnie przez minutę każdy zaczyna rysować siebie. Po tym czasie kartkę podajemy osobie siedzącej z prawej strony i znowu przez minutę rysujemy portret, ale na kartce, którą dostaliśmy.
Zabawa trwa do momentu, aż każdy dostanie swój portret.
Wspólny okrzyk
Cele: rozładowanie nagromadzonych napięć, integracja.
Uczestnicy stoją w kole, chwytając się za ręce. Wszyscy kucają, przybliżając się do siebie, a następnie powoli wstają, jednocześnie mrucząc coraz głośniej. Na końcu wyskakują do góry i krzyczą razem ustalony wcześniej dźwięk.
Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, aby dzieci były coraz pewniejsze i odważniejsze w swoim okrzyku.
Źródło: Psychoedukacja Asertywność. Stres. Emocje. Samoocena. Komunikacja interpersonalna – Katarzyna Hipsz, Praca zbiorowa pod redakcją Ireny Sosin – Forum (Raabe)