zobacz również
Podcasty dla nauczycieli
Odc. 1 Jak rozpoznać, że uczeń potrzebuje wsparcia?
PosłuchajRozpoznawanie niepojących zachowań uczniów, które nie wynikają ze zmian rozwojowych. Tworzenie wsparcia, atmosfery akceptacji jest kluczowe w podejmowaniu problemów uczniów.
Odc. 2 Jak rozwijać umiejętności rozwiązywania konfliktów?
PosłuchajKonflikty towarzyszą nam na co dzień. Przygotowanie do rozwiazywania konfliktów wymaga właściwej komunikacji i tworzenia pozytywnych wzorów zachowań i postaw.
Odc. 3 Dziecko jako świadek oraz osoba doznająca przemocy
PosłuchajDziecko na ogół komunikuje specyficznymi objawami, że jest świadkiem przemocy lub podlega przemocy. Nowe przepisy precyzują sytuacje świadka przemocy lub osoby podlegającej przemocy oraz role nauczycieli.
Odc. 4 Zachowania autodestrukcyjne pośrednie – uzależnienia i zaburzenia odżywiania
PosłuchajAutodestruktywność to wyrządzanie sobie krzywdy. Pośrednie zachowania autodestrukcyjne nie są intencjonalnie skierowane przeciwko sobie, ale w wyniku podejmowania zachowań ryzykownych prowadzą do różnych konsekwencji autodestrukcyjnych.
Odc. 5 Zachowania destrukcyjne bezpośrednie – samookaleczenia i skłonności samobójcze
PosłuchajBezpośrednie zachowania autodestrukcyjne są podejmowaniem intencjonalnie zachowań skierowanych przeciwko sobie, np. samookaleczeń. Zachowaniom autodestrukcyjnym towarzyszą często myśli samobójcze.
Odc. 6 Uczeń z depresją
PosłuchajDepresja to nie tylko obniżenie nastroju, poczucie niskiej wartości czy poczucie zmęczenia. Rozpoznawanie depresji pomaga zapobiec poważniejszym konsekwencjom.
Odc. 7 Uczeń lękowy – objawy w szkole i strategia wsparcia
PosłuchajLęk jest stanem psychicznym, który zmniejsza efektywność i adaptacyjność działania ucznia, powoduje często objawy psychosomatyczne. Istotne jest odróżnienie lęku od strachu.
Odc. 8 Problemy z koncentracją uwagi w szkole
PosłuchajProblemy z koncentracją uwagi związane są często z zaburzeniami neurorozwojowymi typu ADHD. Impulsywność, wykonywanie zadań zbyt szybko, nadpobudliwość psychoruchowa to częste objawy problemów z koncentracją uwagi.
Odc. 9 Wsparcie ucznia ze spektrum autyzmu
PosłuchajSpektrum autyzmu można rozpoznać obserwując deficyty komunikacji społecznej, deficyty komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz powtarzalne wzorce zachowań w ramach sztywności zachowań.
Odc. 10 Jak rozmawiać z rodzicem o jego dziecku? Jak być wsparciem systemu rodzinnego?
PosłuchajProblemy wieku rozwojowego wymagają rozpoznania i wprowadzenia systemu wsparcia ze strony rodziców we współpracy z nauczycielami. Warto koncentrować się na mocnych stronach dziecka.