zobacz również

Symbole graficzne - ilustrujące proces Oko w oko z programistami z KMD
Grupa dzieci leżących na trawie Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży
Osoba z notatkami Materiały z konferencji
Informacje o prelegentach Informacje o prelegentach
Infografika Asertywność – cz. 3
POWRÓT

Po co dzieciom socjoterapia?

Wychowankowie z Ogniska Praga ze Środkowej 9 opowiadają o tym, co dają im cotygodniowe zajęcia. Dojrzałość odpowiedzi zszokuje nawet starych wyjadaczy.

Socjoterapia, czyli…

Najprościej mówiąc socjoterapia to terapeutyczna metoda pracy z dziećmi i młodzieżą. Pod wodzą specjalisty uczestnicy w bezpiecznej i stałej grupie rówieśników uczą się jak radzić sobie z indywidualnymi trudnościami, rozpoznawać i nazywać emocje, a także funkcjonować pośród innych ludzi. Dzięki różnorodnym zabawom, aktywnościom i ćwiczeniom zbierają nowe doświadczenia i zdobywają umiejętności. Tyle teorii, bo zdecydowanie ważniejsza jest praktyka. To właśnie podczas zajęć, w wyniku ciężkiej pracy ich uczestników, wydarzają się prawdziwe „cuda”.

W Ogniskach prowadzonych przez Centrum Wspierania Rodzin „Rodzinna Warszawa” kadra kładzie duży nacisk na pracę korekcyjną z dziećmi. Na cotygodniowych zajęciach wychowankowie mają możliwość zmierzenia się ze sobą, swoimi ograniczeniami oraz z tym, jak ich widzą i rozumieją ich koledzy, koleżanki i wychowawcy. Oddajmy zatem głos tym, którzy w socjoterapeutycznym procesie grupowym biorą udział na co dzień. 

Okiem socjoterapeutki Anny Junczyk

Zajęcia prowadzę od trzech lat i widzę, jak kolejne dzieci powoli zaczynają się otwierać, zabierać głos na forum, mówić o swoim samopoczuciu oraz o tym, co im się przydarzyło dobrego, a co złego, co je zaskoczyło, a co rozbawiło. Lepiej poznają siebie samych poprzez rozpoznawanie i sięganie do swoich zalet, umiejętności, talentów, ale i niedoskonałości; poprzez prezentację siebie, rozpoznawanie swoich uczuć. Podczas socjoterapii mają okazję skonfrontować się z informacjami zwrotnymi na swój temat, otrzymanymi od innych dzieci. Poznają kolegów i koleżanki z Ogniska, ich zdanie na różne tematy i dowiadują się, co o sobie myślą inni. Uczą się przebywać ze sobą, relaksować, dbać o siebie nawzajem, współpracować w grupie, wyrażać swoje opinie, potrzeby, dzielić się radościami i smutkami. Dzięki naszej pracy dzieci zbliżyły się do siebie, uważniej siebie wzajemnie słuchają, lepiej czują się w swoim towarzystwie. To ważne, bo przecież Ognisko to przede wszystkim relacje ludzi, którzy je tworzą…

Okiem Dzieci z Ogniska „Praga”

spisane przez Annę Junczyk

Zapytałam ostatnio dzieci, co im daje uczestniczenie w spotkaniach socjoterapeutycznych. Pozwoliłam sobie pogrupować te wypowiedzi w sześciu kategoriach. Moje mądre dzieci – po burzy mózgów – odpowiedziały tak:

  • szczęście, wesołość, radość, śmiech, fajne uczucia; poczucie bezpieczeństwa; zaskoczenie; szczerość
  • fajni ludzie wokół; można się czegoś o kimś dowiedzieć, poznać innych; dowiadujesz się co, ta osoba lubi, czego nie lubi; poznanie innych, przyjaźń, lubienie; można poznać Ciocię
  • można się dużo nauczyć; wiadomości, naukę, inteligencję, mądrość
  • odwagę; prawdy można się o sobie dowiedzieć; przykre rzeczy i wesołe
  • pracujemy razem, pracujemy razem ze sobą; wspólne pomysły
  • nauczyć się różnych zabaw; różne zabawy; wspólne zabawy.

Źródło: Czasopismo „O!”, nr 2 (3), maj 2016

Autor: Anna Junczyk - Ognisko Praga, Wychowankowie - Ognisko Praga
Skip to content